Jak przenieść krok po kroku konto do innego banku?
Każdego z nas nachodzi któregoś dnia myśl, czy aby na pewno bank, w którym prowadzimy rachunek daje nam największe możliwości przy najniższych opłatach? Jeżeli tak, to mamy szczęście. Jednak jeżeli nie, dzięki nowemu zarządzeniu Komisji Europejskiej, 1 stycznia 2010 weszła w życie nowa rekomendacja Związku Banków Polskich, zgodnie z którą można już przenosić konto z jednego banku do drugiego z pominięciem mnożących się do tej pory przeszkód, formalności i utrudnień, którymi banki chciały nas przy sobie zatrzymać.
Wprowadzone w kwestii przenoszenia konta z banku do banku, ułatwienia mają przede wszystkim na celu zmniejszenie liczby koniecznych do załatwienia przez Klienta banku formalności.
Od tej pory banki nie mają prawa utrudniać tego procesu, a co więcej mają obowiązek go ułatwić. Obecnie do usług związanych z przeniesieniem konta należy samodzielne skontaktowanie się banków między sobą, przesłanie przez stary bank do nowego listy przelewów, stałych zleceń, zaufanych i stałych odbiorców przelewów. Dodatkowo, najważniejszą i najbardziej praktyczną usługą jest poinformowanie przez nowy bank o zmianie numeru konta Klienta jego pracodawcę, właściwy Urząd Skarbowy i ZUS. Jest to niezwykle wygodne, szczególnie dla osób zapracowanych i nie mających czasu na szybkie i sprawne załatwianie wszystkich tych formalności.
Decydując się jednak na przeniesienie konta do innego banku, należy wziąć pod uwagę szereg komplikacji, które mogą z tego wyniknąć nawet wtedy, gdy banki same załatwiają wszystko między sobą. Przede wszystkim kiedy zmienimy bank od początku trzeba będzie wdrożyć się w obsługę konta w nim, zapamiętać nowe numery PIN do kart, hasła i loginy do bankowości internetowej, jeżeli zdecydujemy się na taką usługę. Ponadto konieczne będzie uregulowanie wszystkich zaległych i koniecznych do całkowitego zamknięci konta spraw, takich jak różnego rodzaju opłaty i prowizje.
Dzięki temu rozporządzeniu i ułatwieniu Klientom zmiany banków, od samego początku dało się zauważyć na rynku bankowym znaczący wzrost konkurencji i walki o nowych Klientów, którzy teraz częściej i łatwiej mogą je zmieniać, bez konieczności niemal dożywotniego trwania przy jednym, wybranym wiele lat temu banku, tylko ze względu na niezliczone formalności i trudności z zamknięciem konta w jednym banku i otwarciem go w drugim. Do najczęściej oferowanych usług dla nowych Klientów, które pojawiły się w ofercie banków wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia, należą dostosowane do wieku i potrzeb nowe konta bankowe, zwolnienie z opłat za prowadzenie konta, niskie opłaty za wypłacanie gotówki z obcych bankomatów, czy całkowite zniesienie opłat za bankowość internetową.
Jednak tego rodzaju zmiana banku, prowadzona przez same banki, niemal bez konieczności angażowania w to Klienta, budzi obawy ekspertów. Czujne oko Klienta patrzącego pracownikom banków na ręce bardzo często zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów w przenoszeniu konta. Ponadto ze względu na konieczność przesyłania między bankami informacji o Kliencie drogą elektroniczną, istnieje ryzyko przecieku lub wykradnięcia informacji o Kliencie i jego rachunku.
Choć wprowadzone udogodnienie wydaje się być bardzo korzystne i praktyczne dla Klientów, w pierwszym kwartale 2010 roku zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez nową rekomendację, konto zmieniło 3307 osób, a z każdym miesiącem liczba ta podwaja się. Jednak nadal jest stosunkowo mała, ponieważ nie ufając zbytnio nowym procedurom i podchodząc sceptycznie do zmian, Klienci wolą sami dopilnować wszystkich zmian i formalności.